Asiakastarina: Menevä
September 5, 2024
Vinka ja Menevä ovat tehneet useita vuosia tiivistä ja menestyksekästä molempia hyödyttävää yhteistyötä. Mitä yhteistyön ytimestä löytyy?
Nopeaa kasvua tuottavasti
Menevän kasvutarina on poikkeuksellinen suomalaisessa taksimarkkinassa. Menevän liiketoiminta on kasvanut lyhyessä ajassa moninkertaiseksi ja automäärä noussut kymmenistä tuhansiin.
Menevän brändi rakentuu hyvän asiakaspalvelun ja vastuullisuuden ympärille. Liiketoiminnassa Menevää voi kuvata ytimekkäästi termillä “rohkea”. Menevä ei ole pelännyt tarttua kokoaan suurempiin haasteisiin ja niiden mukanaan tuomaan työmäärään.
Menevän strategiana on ollut hankkia uutta liiketoimintaa julkisten tarjouskilpailujen kautta ja rakentaa menestyksen tukemana laajempaa liiketoimintaa. Merkittävä syy menestykselle on vahva kustannuskilpailukyky, jota Menevä on rakentanut muun muassa viisailla teknologiaratkaisuilla.
Kilpailukykyä teknologiasta
Menevän erottaa kilpailijoista kyky tuottaa palvelua tehokkaammin, pitäen kuitenkin samalla huolta kuljettajien tulotasosta ja asiakaspalvelun korkeasta laadusta. Onnistumisten myötä kuljettajat ovat pärjänneet entistä paremmin samalla, kun palvelun kokonaistuotantohinta on laskenut.
Menevän toimintaympäristö vaihtelee suurten etäisyyksien Lapista pääkaupunkiseudun ruuhkiin. Menevä operoi hyvin erilaisia taksipalveluita: normaalien kuluttajakyytien lisäksi Menevä toimii mm. terveydenhuollon ja tavarakuljetusten saralla.
Menevä on Vinkan pitkäaikainen kumppani. Vinkan tehtävänä on luoda puitteet mahdollisimman tehokkaalle operoinnille vaihtuvissa olosuhteissa toisistaan eroaville palveluille.
Vinkan alustan tehokkuus perustuu kykyyn luoda operaatiosta äärettömän tarkka digitaalinen tilannekuva. Kun perinteinen taksijärjestelmä hahmottaa tilanteen tietyn ajanhetken läpileikkauksena – autot ovat joko vapaita tai varattuja – Vinkan tilannekuva on “kolmiulotteinen”. Alusta tietää mihin autot ovat menossa ja milloin ne ovat käytettävissä. Näin työtä voidaan allokoida autoille jo ennen edellisen tehtävän päättymistä ja tulevaa sijaintia voidaan hyödyntää optimaalisen ratkaisun löytämiseksi.
Tilannekuvan päälle on rakennettu hyvin monipuolinen työkalupakki, jonka avulla voidaan kohdentaa operoinnin optimointi asiakkaan kannalta olennaisimpiin seikkoihin. Esimerkiksi Lapissa on pitkien, jopa 450 kilometrin mittaisten, matkojen jälkeen tärkeää löytää autoille paluukuljetukset kotialueille, kun taas Helsingissä pyritään rakentamaan saumattomia ketjuja kuljetuksesta toiseen. Näin taataan kaluston riittävyys myös korkean kysynnän aikana.
Tulokset ovat olleet merkittäviä: esimerkiksi Lapissa Menevä pystyi operoimaan samat kuljetukset tunkimättä palvelun laadusta 33 %:a pienemmällä kalustomäärällä, kuin kilpailija.
Alusta mahdollistajana
Vinkan lähtökohtana on, että teknologian tehtävä on tukea ja mahdollistaa liiketoimintaa, ei pakottaa sitä tiettyyn muottiin tai pahimmillaan olla tiellä. Vinkan alusta mahdollistaa kokonaan uusien liiketoimintamallien rakentamisen perinteisen taksiliiketoiminnan rinnalle esim. jaettujen kyytien tai aikataulutettujen reittipalveluiden muodossa.
Vinka auttaa kumppaneitaan olemaan kokoaan suurempia.
Menevä on suomalainen kuljetus- ja taksiyhtiö, joka tarjoaa taksipalveluja eri puolilla Suomea. Menevä toimii välityspalveluna, joka yhdistää asiakkaat ja taksiyrittäjät, tarjoten taksipalveluja muun muassa henkilöliikenteessä, yrityksille ja julkiselle sektorille.
Menevä on yksi suurimmista taksivälitysyhtiöistä Suomessa, ja sen toiminta kattaa useita kaupunkeja ja alueita. Menevä on saanut huomiota erityisesti siitä, että se toimii yhteistyössä monien itsenäisten taksiyrittäjien kanssa, tarjoten heille alustan tavoittaa asiakkaita. Lisätietoa: www.meneva.fi.